frozen throne
Frozen Throne je datadiskom k hre Warcraft III. Príbehovo pokračuje tam, kde Warcraft skončil. Strom života je zachránený, ale stále sú tu ešte zvyšky nemŕtvych a jedna strážkyňa temných elfov si vzala do hlavy, že skoncuje s Illidanom.
Čím teda môže Frozen Throne prekvapiť? Pravdaže budete ovládať nových hrdinov, ale dostane sa aj na niektorých starých známych. Hra sa trochu zmenila aj v tom, že niektoré levely sú ako šité pre jednu z vlastností hrdinu alebo nejakej jednotky. Napríklad vedľajšia úloha hľadania úlomkov temného orbu je úplne závislá na schopnosti teleportácie. Alebo za nemŕtvych si poriadne užijete smrtonoškinu schopnosť posadnutie (ovládne cudziu jednotku). Prvé misie pôjdu dosť rýchlo, čo sa mi celkom zapáčilo, ale potom to začne byť viac megalomanské. Viac vlastných základní, viac nepriateľov... Nezabudlo sa na klasické „prechádzanie bludiska“, ale tieto misie sa mi zdajú o hodne ľahšie ako vyhladiť niečiu základňu. Alebo v poslednej misii za krvavých elfov som ľahšie splnil hlavný cieľ ako ten vedľajší :)) Celkovo možno trochu stúpla aj obtiažnosť, ani nie tak AI, ale dobýjate lepšie opevnené základne.
Objavilo sa tu aj pár zaujímavých nápadov, napríklad misia za krvavých elfov, kde ovládate len dvoch hrdinov, ktorí sa automaticky resurrectujú a musíte brániť pomaly - pomaličky idúcu klietku s Illidanom. To bude celkom fuška, lebo nepriateľov je o dosť viac a stihnete to tak akurát. Predtým sme si vždy svojich hrdinov hýčkali až na najvyšší level, ale teraz kráľ Lichov slabne a s ním klesajú aj levely kráľa Arthasa. A tak poslednú misiu začnete s chudáčikom Arthasíkom na treťom leveli, ale tu sa už zase vylepší. Potom sú dve - tri misie, ktoré musíte ukončiť v časovom limite, ale žiadne veľké stresy to nebudú.
Zmeny doznal trochu aj systém hry, napríklad už sa dajú liečiť aj jednotky s imunitou voči mágii a podobne, dopodrobna je to popísané v read.me súbore. Pribudli dve nové prostredia: také nejaké tropické a pekelný outland. K dispozícii sú aj dve nové rasy: Nagovia a Draenejci. Nagovia sú také vodné plazy, vedia „chodiť“ aj cez hlbokú vodu, ale zase všetko musia stavať na vode, majú zopár nových schopností, najmä zvláštna jednotka kráľovská stráž, to je taký skoro hrdina, majú dva kúzla plus vyvolanie elementála a skoro všetky Nagijské jednotky sa vedia ponoriť, potom ich nevidno. Dračia korytnačka je zaujímavým ekvivalentom katapultu. Má viac HP, útočníkom tvárou v tvár spôsobuje zranenie, ale má kratší dosah a brutal damage len na budovy. Na Draenejcov si chvatnete len v jednej misii, aj to nebudú mať základňu. Taká novinka je reťazové liečenie, hrdina má starý známy reťazový blesk a tieňové vlky. Krvaví elfovia sa nedajú celkom počítať za novú rasu. Sú to potomkovia svetlých elfov a nová jednotka je lapač kúziel. Má imunitu voči mágii, schopnosť ovládnuť vyvolané bytosti a rozptyľovať kúzla. Nie je to tintítko ako kňaz Quell’Thalasu a celkom slušne sa dá využiť v boji. Celkom ma pobavili hlášky ich robotníkov, akoby ste vyrušovali géniov pri práci. Pôvodným rasám (nemŕtvi, temní elfovia, ľudia) pribudli nové stavby, niektoré jednotky zasa získali nové vlastnosti. U nemŕtvych získal schopnosť obnovovať si životy žraním mŕtvol aj hnus, povoz tiel si bude vedieť vyrábať mŕtvoly, čo je super v spojení s vyvolávaním kostier. Jeden z vyvolaných kostlivcov môže byť dokonca mág a ak toto spojíte s obsidiánovou sochou, ktorá dopĺňa život/manu podľa potreby, razom získate zástupy svojich prisluhovačov. Ľudia získajú nového hrdinu a nový typ veže (ale prídu o delovú), inak asi nič (vlastne majú toho viac, ale to už za nich nebudete hrať), ale o nich sa len šuchnete v jednej misii. U temných elfov veľké zmeny nenastali, namiesto balisty je tu vrhač ostria, nová jednotka je horský obor, hneď s niekoľkými zaujímavými vlastnosťami (napr. použije strom ako kyjak) a trochu zmeny v kúzlení. Nových vecí majú jednotlivé rasy ešte trochu viac, tak sa tešte.
Zmena v hre nastala pri kúzelných predmetoch. Knihy, ktoré pridávajú vlastnosti sa aktivujú automaticky po zobratí (dobre vymyslené), pribudli aj knihy zvyšujúce viac vlastností alebo pridávajúce skúsenosť, potom sú tu rôzne runy, ktoré majú účinok na jednotky v okolí. Napr. runa vzkriesenia, runa štítu, runa slabšieho liečenia, many... Z nových predmetov sú to obmeny pôvodných a zopár nových. Roh mraku napríklad prepožičiava schopnosť elfskej lietajúcej jednotky: zabráni ďalšej činnosti v budove (výrobne aj vežičky). Maska smrti premieňa 50% poškodenia, ktoré hrdina spôsobí na jeho zdravie. Rôzne predmety si môžete zakúpiť aj v relikviárni, krypte, či stromovcovi zázrakov, podľa toho, za koho akurát hráte.
Hra vám niekedy nedá všetko ako na podnose. Jeden predmet som našiel schovaný za kreslom, a to len vďaka tomu, že som otočil kameru. Zrejme to nebol jediný prípad. Jedna minca potrebná na splnenie vedľajšej úlohy bola schovaná vo vodopáde, akurát občas zažiarila. Ťažko povedať, či je toto plus alebo mínus v hodnotení.
Niekto dostal vtipný nápad, umiestniť do hry ako predmet aj Wirtovu nohu (Diablistom vysvetľovať netreba), škoda, že nemá nijaké účinky.
Pravdepodobne sa stal v hre taký srandovný bug, keď Arthas použije svoju schopnosť oživiť mŕtvoly, nepriatelia akoby ich nevideli. Takto som zahnal jedného paladina do kútika a oni ho tam utĺkli. Ostatní ich ignorovali, ak som zaútočil na nich, utiekli... Keby títo „vyvolanci“ časom nezmizli, prejsť hru by bola úplne banálna záležitosť. Ale toto sa dialo len v jednej misii.
Ak ste už na potravinovom limite a máte hrdinku Sylvanas Windrunner, s jej schopnosťou ovládni si môžete zadovážiť jednotky nad limit z nepriateľských radov, celkom fasa.
Pri poslednej misii si asi aj zahrešíte, ešte aj podtitul tomu dali „na dlhú dobu“. Po úspešnom zvládnutí uvidíte animačku súboja Arthasa a Illidana, potom nasleduje záverečné video. Ako čerešnička na torte je záverečný „klip“. Uvidíte Arthasa drtiť na elektrickej gitare, orkských hrdinov pobíjajúcich kvantá nemŕtvych, vzájomné vyhladzovanie orkov a ľudí a nakoniec priznanie autorov, že počas vytvárania tejto hry nebola zranená žiadna ovca :).
Ako poslednú som si zahral bonusovú kampaň za hrdinu zvláštnej rasy menom Rexxar. Mal som pocit, že je to akási odmena za prejdenie hry. Najmä podľa obtiažnosti, lebo len beháte a pobíjate kvantá príšer (kentauri, diviaci, Murlokovia, kraby), ktoré sa respawnujú na mape. A ako stúpajú vaše levely, aj príšerky sa respawnujú silnejšie. Základom je vlastne jedna obrovská mapa a plnením úloh pre Thralla odkrývate jej časti a dostávate sa aj na iné menšie mapky.
Postupom času získate pod svoje ovládanie troch hrdinov, sem tam sa pridá niekto nepovinný. Takže máte zbrusu nové kúzla: vyvolanie medveďa (permanentne, kým nezomrie), splašené stádo Hromových jašterov, hadí dozorca, opilecký dych...
Aj artefakty/zvitky v tejto kampani dávajú väčšiu moc, pribudli unikátne artefakty (Krvavé srdce – +10 na obratnosť, Diamant búrky – blesky s plošným zranením) a artefakty s históriou (maska Pána smrti – kúzlo zraňujúce za 250 HP a pridáva 150 HP a 100 many, prastarý artefakt – vyvolá dvoch trollích berserkrov a dáva auru vytrvalosti) a ešte niekoľko ďalších, nemenej zaujímavých.
V táboroch si môžete najímať obyčajné jednotky (ale hrdinovia, sú takí búchači, že ani nebudú treba), prípadne aj ekvivalent koda, ktorý dokáže nosiť predmety, lebo inventár sa vám veľmi rýchlo zaplní, a tak budete tomu radi.
Keďže ovládate len hrdinov, peniaze sa k vám dostanú zabitím príšer alebo zobratím zlatých mincí, či predajom zbytočností. Pri tých ožívajúcich príšerkách nebudete mať o zlato núdzu.
Skutočne oddychová obtiažnosť je výborná, ak sa potrebujete odreagovať, zahrať si niečo nenáročné. Dostanete asi desať hlavných a päť vedľajších úloh a bez náhlenia som sa tým všetkým prehral za takmer štyri hodiny (3h 53min).
Koniec kampane však nie je koniec príbehu a Blizzard sľubuje stiahnutie dvoch ďalších kampaní zadara :)
Frozen Throne je skutočne podarený datadisk, prináša dostatok noviniek, ktoré radi využijete a je približne rovnakého rozsahu ako pôvodná hra (a podľa mňa má viac do seba). Ak sa vám Warcraft III páčil, neoľutujete.
Hodnotenie 8,5/10
Warcraft III: Reign of chaos ![]() ![]() |
Hry | Dňa 5.1.2004 | Censored | 33 známok, priemer 1.90 | 6536 videní | 571 WAP videní | diskusia: 6 príspevkov
Nechajme si kecy o RPS, Warcraft III je v podstate celkom pekná RTS, ale máte ešte k dispozícii špeciálne jednotky hrdinov, ktoré sú silnejšie a majú zvláštne schopnosti, ktoré sa im postupne aktivujú (vlastne máte na výber vy) pri postupe na ďalší level.
Ja som na Warcraft naslintal najmä preto, lebo som si chcel zahrať niečo fantasy a Warcraft 2 ma dobre zabavil. Tretí diel pokračuje v tejto tradícii. Kampaň má päť častí, tutorial plus kampane za ľudí, nemŕtvych, orkov a elfov. Príbeh nie je nijak ukrutne dobrý, ale stačí, grády mu dodávajú najmä videá, sú veľmi veľmi pekné. Vlastne celý W III je pastva pre oko, grafika patrí medzi jeho najväčšie plusy. Celá hra je 3D, modely nie sú nijak zvlášť zložité, ale sú pekne otextúrované, stále to má taký trochu komix šmrnc. Kúzla kadejako svetielkujú a blikajú, budovy veselo horia... Niekedy v tuhom boji s veľa zaklínadlami som chvíľami nevedel, kde je kurzor :) Grafiku si v menu môžete poprepínať takmer ako chcete, dá sa meniť kvalita textúr, modelov, častíc, detailov, tiene... rozlíšenie hádam spomínať nemusím.
V hre je asi desať rôznych prostredí, ktorými sa budete pretĺkať, niektoré sú len tak trochu obmena iných, ale je to lepšie ako nič. O dôraze na grafiku svedčí aj možnosť kolieskom myši priblížiť kameru a ďalšími dvoma klávesmi ju trochu otáčať, ak niekedy dostanete chuť pozrieť sa na čosi z bližšia. V iných prostrediach sú aj charakteristické „NPC“ príšerky, ktoré nepatria ani jednej z bojujúcich strán, niekedy dajú úlohu, inokedy len zavadzajú v ceste a treba ich skántriť a môžu po sebe zanechať predmet. Môžete naraziť aj na žriedla many či zdravia.
Za ľudí je približne 9 druhov jednotiek. Pešiaci môžu získať schopnosť brániť sa, ktorá ich spomalí, ale budú odolnejší voči streleckým útokom, rytieri (na koňoch) môžu získať nejaké extra HP, strelci trpaslíci väčší dostrel... Prečo to spomínam? Okrem klasického zlepšenia brnenia a zbraní má každá rasa dosť iné schopnosti a vylepšenia, čo robí hru zaujímavejšou. Ľudia majú asi najviac možností nastaviť si automatické použitie nejakého kúzla (napr. liečenie), čo dosť zlepšuje ovládanie hry a spoluprácu s bojujúcou skupinou. Mágiu ovládajú kňazi (spomínané liečenie) a čarodejnice (spomalenia a neskôr aj neviditeľnosť). Ľudia, ako jediná rasa, na jednej stavbe môžu nechať robiť viac sedliakov. Tiež je tu schopnosť domobrana, ktorá sa niekedy zíde. Na max. 45 sekúnd povolá všetkých sedliakov a trochu ich ozbrojí, oni potom môžu lepšie brániť základňu.
Príbeh pokračuje kampaňou za nemŕtvych. Ťažič/stavač je tu akolyt. Budovy sa vlastne skôr vyvolávajú ako stavajú a stačí začať „stavať“, akolyt potom nemusí byť pri budove prítomný. Zlatú baňu musia najprv očarovať, ale potom päť maníkov môže permanentne ťažiť bez behania do základne, čo je super pri vzdialených baniach, nemusí sa čakať :) Ako farmy tu slúžia zikkuraty, ktoré majú aj úlohu obranných veží. Stavať sa však dá len na nakazenej pôde, ktorá sa začne šíriť od nekropoly (hlavná budova, môže získať schopnosť strieľať ako veža), na tomto území sa aj rýchlejšie liečia zranené jednotky. Drevo tu ťažia ghoulovia, základná bojová jednotka. Môžu sa naučiť aj schopnosť kanibalizmus, pri použití začnú žrať mŕtvoly (ak nejaké sú), a to im dopĺňa zdravie, tiež si môžu zrýchliť a zlepšiť útok. Taká pseudo-strelecká jednotka je „ďábel pekelný“, útočí na diaľku, ale nie do vzduchu, no má schopnosť pavučina (dá sa zautomatizovať), ktorá stiahne lietajúcu príšerku na dosah pozemných jednotiek. Hnusovia (také veľké hovadá, najsilnejšia pozemná jednotka) a povozy tiel (ekvivalent katapultu) môžu získať smradľavý mrak, ktorý po zásahu ešte ďalej zraňuje jednotky. Magické jednotky (to ako tie, čo vedia čarovať) sú nekromancer a smrtonoška, dá sa nimi pomôcť, ale príliš som to nevyužil, lebo automatické je len vyvolanie kostlivcov :)). Je tu aj zvláštna jednotka tieň. Získate ju obetovaním akolyta. Síce nedokáže útočiť, ale je bežnými jednotkami neviditeľný. Velice sa mi páčila schopnosť mrazivý/ľadový dych u Wyrma, ktorý na 5 sekúnd dokázal zastaviť činnosť v budove, ghn, ghn, ghn...
Orkovia to riadne roztočia až v tretej kampani. V základni sa dá vyskúmať schopnosť plieniť, ktorá umožní žumpom (vlastne gruntom, český preklad robí svoje), vlkojazdcom a peónom získavať suroviny, ak ničia nepriateľskú budovu. Takisto všetky budovy sa dajú opevniť bodcami, ktoré zraňujú útočníkov tvárou v tvár. Vrhači oštepov môžu získať schopnosť regenerácie, vlkojazdci sa môžu naučiť polapenie (na lietajúce aj pozemné jednotky), ale nie je to automatické. Žumpovia sa môžu naučiť zúrivosti ( +100HP a +3 na poškodenie). Iní hrdinovia majú posilňujúce aury (vysvetlím neskôr), orkovia nie, ale majú Kodo. To je taký veľký zver a má na chrbte orka s bubnami, ktorý povzbudzuje jednotky v okolí. Má aj schopnosť zožrať jednotku. Čarujú šaman a lekárka, jediná automatika je krvilačnosť (bloodlust). Orkovia majú drahšie a silnejšie jednotky (všetky asi nie). Ešte celkom fajn je aj jed na oštepoch wyverních jazdcov. Páčila sa mi jedna misia, kde treba nájsť prameň krvi a potom všetky jednotky zosilnejú, to je potom väčšia radosť hrať...
Elfovia, teda vlastne temní elfovia, lebo tých svetlých roznosíte na prach v kampani za nemŕtvych. Elfovia sú asi najvýhodnejšia rasa, lebo majú dosť lacné zákl. jednotky, v noci sa môžu skrývať do tieňa, majú kvantum netradičných vylepšení, niektoré ich budovy môžu bojovať, mesačná studňa im dopĺňa manu... Baňu síce musí „obrásť“ základná budova (čosi ako ent), ale potom sa zlato ťaží bez mašírovania do základne a späť, drevo ťažia tiež bez pobehovania, síce pomalšie, ale neničia stromy. Robotnícke jednotky sú bludičky, majú schopnosť odpáliť sa a zničiť tým manu v okolí. Podarilo sa mi vytrieť jednu základňu s dvomi hrdinami, a to som stratil len jednu či dve jednotky :) Ale proti plamennej légii sa nebudete sťažovať, že by ste ich kosili ako slamu... Posledná misia je 45 minút brániť strom života, ale už som nejak nemal dosť duševných síl dohrať ju.
Hrdinovia sú vlastná kategória. Jednak sú silnejší a môžu získavať zvláštne schopnosti a používať predmety. Nečakajte od toho nejaké poctivé RPG. Pri prechode na ďalší level stúpnu vlastnosti a môžete si vybrať, ktorú schopnosť sa hrdina naučí. Sú tu rôzne útoky alebo útočné kúzla, liečenie, odhalenie mapy, posilňujúce aury, vyvolávanie jednotiek, ochromovanie, údery, vytvorenie vlastného obrazu... Každý hrdina má max. 4 takéto schopnosti, väčšina z nich má viac úrovní. Hrdina má aj inventár na šesť predmetov. Predmety sa dajú získať zabitím príšer, niekedy cudzích hrdinov alebo kúpiť v škreťom obchode. Kúpiť sa dajú len predmety na priame použitie. Napríklad nápoje liečenia a many, zvitky ochrany či liečenia vlastných jednotiek... Predmety so stálym účinkom (napr. zvyšujúce vlastnosti) musíte z niekoho vytĺcť. Hrdina iste pridá na rozmanitosti hry, ale hra na tom nestojí. Skirmish mapy dokonca ani hrdinov nemôžu mať, ak to má byť editorom uznaný skirmish. Tak potom neviem prečo označenie Role Playing Strategy. Sranda, že niekedy, keď som ovládal dvoch hrdinov naraz, som aj zabudol používať zvláštne schopnosti toho druhého. Najlepšie je vtedy vedieť klávesové skratky.
Warcraft ostal verný svojim predchodcom aj v tom, že sa naraz dá označiť max. 12 jednotiek. Minimálne pol hry ani viac potrebovať nebudete. Keby ste si mohli robiť väčšie hordy, asi by to bolo ukrutne ľahké. K obmedzenému počtu jednotiek vedie aj „údržba“. Ak máte inú ako malú údržbu, už nedostávate 10 zlata za každého, kto sa vráti z bane, ale menej. Ak to máte dobre rozmyslené, aj s 12-15 jednotkami sa dá narobiť riadna paseka (niekedy bez väčších strát), pravda za výdatnej pomoci hrdinov. Síce ak spravíte kravinu, alebo neviete, čo sa má robiť, spravidla na to doplatíte, ale hra nie je ťažká. Ja nie som žiadny RTS drtič, vypukal by ma hádam aj priemerný hráč, ale nemal som prílišné problémy s prechádzaním (na normálnej obtiažnosti). Pekné je, že hra upozorňuje na flákajúcich sa peónov, môžete na nich aj priamo zacentrovať. Spolu s tými automatickými kúzlami a prepínaním podskupín to vytvára fajn user-friendly prostredie.
Do rúk sa mi dostala po česky nahovorená verzia, takže všetkému nebol problém rozumieť, ale má to aj záporné stránky. V origináli kričia orkovia „Life for the Horde!“ a „Za Hordu život položím!“ vykúzlila na väčšine tvárí úsmev, niektoré veci proste vyznejú teraz inak. Každá jednotka má niekoľko hlášok, a najmä tie hrdinské vám možno polezú krkom, lebo sa ozývajú skoro zakaždým :( Najprv sa napočúvate „Za mého otce, krále“ a „Má víra ve svetlo je neochvejná“. Potom „Co je, hlupáku?“ „Tady mi nikdo poroučet nebude“ a „Mrazivý smutek hladoví“... Zvuky celej hry proste sú. Ani príliš dobré (aj keď ťažko posudzovať), ale ani zlé. To, čo čakáte, to, čo tam má byť.
Kampane sú okrem tutorialovej zhruba po osem misií, životnosť ešte môže predĺžiť editor, ale ak si k nemu nezoženiete nejaké pomôcky/help, tak spínače, in-game filmíčky a podobné príbehové prkotinky len tak nevykúzlite. Ale so skirmish mapami si poradí každý.
Warcraft je vcelku nenáročná, pekne vyzerajúca zábavka, po ktorej by mali siahnuť najmä tí, čo sa realtimeovkám ešte priúčajú. Ak sa vám páčil Warcraft 2, kľudne siahnite po trojke, nemala by sklamať. Hodnotenie sa môže pohybovať od 6-7 (skúsený drtič fajnšmeker) po 9 (nováčik), takže zhruba 8/10.